Die speurder is geen macho-held – Die Burger – 21.03.2014

By admin  | 

 May 1st, 2014 | 


Al slaan Afrikaanse speurverhale deesdae soos padda­stoele op, is een debuut deurgaans aangeprys as “ ’n verrassing”, “verwikkeld” en “indrukwekkend”. Boonop is die oud-joernalis Rudie van Rensburg se Slagyster ’n deksels lekker leeservaring. Elmari Rautenbach vra hom uit.

ER: Ongetwyfeld die hoogtepunt van jou debuut-speurroman Slag­yster is jou speurder. Deborah Steinmair beskryf hom in haar LitNet-resensie as: “Hy is geen Bond nie – sy drankie is groen Crème Soda; hy is middeljarig en maksimaal uncool.” Self skryf jy: “ ’n Skelrooi windjekker met ’n oliekol op die linkerbors hang sakkerig aan sy maer gestalte, die gestreepte blou dassie is kort ­geknoop, ’n stuk harige maag loer by die gekreukelde hemp uit waar een knoop ontbreek en wit sokkies steek uit onder ’n te kort swart langbroek.” Waar, o waar kom ­Inspekteur Kassie Kasselman ­vandaan?

RvR: Ek wou wegbeweeg van die tradisionele macho-speurder. Kassie is die onwaar­skynlike held: sosiaal on­beholpe, ietwat van ’n introvert, slordig, oorbehep met sy posseëlversameling en versot op boeremusiek. Sy groot ­voordeel is dat mense hom ­hopeloos onderskat, wat weer aan my ander moontlikhede bied as wat ’n skrywer sou hê met ’n konvensionele held.

ER: En het jy dit so bedoel dat ­Kassie dikwels die draer van humor is? In een toneel daag Kassie by die ondervraging van twee hovaardige Kaapse sakemanne op sonder ’n pen. Ná die tyd voel die man in sy baadjie se binnesak. “Kan jy glo die klein doos het my goue Parker ­gevat?!”

RvR: Ek probeer nie doelbewus humoristies skryf nie, maar Kassie se unieke persoonlikheid en gepaardgaande ­verstrooidheid help om dit soms natuurlik te laat gebeur!

ER: In die sogenaamde Goue Era, aan die einde van die 1920’s, het die Oxford-misdaadskrywer Monsignor Ronald Knox sy nou bekende ver­eistes vir die misdaadroman neer­gepen. Hierin sê hy onder meer die boef moet vroeg in die storie genoem word, maar daar mag nie gesê word wat in sy kop aangaan nie. Deon Meyer sê altyd daar moet ’n moord binne die eerste paar blaaie wees. Jy het sommer met die ­intrapslag ’n paar boewe en ’n paar dooies en daarvandaan gaan dit net rowwer. Het jy ooit bewustelik ­volgens die klassieke formaat van ’n speurroman geskryf?

RvR: Nee, ek wou een skryf wat verskil van enigiets wat ek nog in daardie genre gelees het. Die resepmatigheid van veral ­sommige Amerikaanse speurverhale het my juis dié besluit laat neem. Daarom dat ek ­Kassie ook relatief laat in die boek aan die leser voorstel.

ER: Knox se finale vereiste is geen tweelinge of dubbelgangers nie, en geen Chinees . . . Jy het geen Chi­nese in jou boek nie, maar daar is ’n verwysing na die Taliban, heelparty Nige­riërs, gyselaars, ’n oud-recce, smokkelaars, ’n polisiemol, ’n blonde joernalis en dan onse Kassie. Hoe het jy tred gehou met al die ver­skillende karakters en hul stories?

RvR: Die verskillende karakters het maar ontstaan soos wat ek met die verhaal gevorder het. Baie van hulle was nie in my oorspronklike storieplan nie. Ek het wel soms ’n paar ­aan­tekeninge in ’n notaboek ­gemaak om kop te hou.

ER: Dink jy jou agtergrond as joernalis – aanvanklik by Volksblad en later as redakteur van die destydse tydskrif Die Ekonoom – het jou ’n goed ontwikkelde nuusneus gegee?

RvR: Beslis. My tyd as veral dagbladjoernalis was die ­wonderlikste in my lewe. Daar is my nuussin gevorm en ­ontwikkel, wat uiteindelik ook ’n groot bate was by die skryf van in die besonder dié roman.

ER: Jou kort hoofstukke, vinnige pas en die manier waarop ’n netwerk bykarakters in elke “nuwe” storielyn teen ’n ander agtergrond uitgebou word – net om uiteindelik ineen te strengel is in die pas met die ­internetgenerasie se behoefte aan korter en meer visuele skryfwerk. Jy skilder nie ver

niet die afgelope 23 jaar nie!

RvR: Ek is versot op boeke met verskillende verhaallyne wat aanvanklik nie inmekaar “pas” nie en dit is seker die grootste rede waarom ek so ’n struktuur aangedurf het. My skilderwerk het ’n invloed op my skryfwerk. Ek dink altyd in terme van prentjies. My uit­daging is om dit dan in woorde om te skakel.

ER: Jou storie raak aan heelparty warm kwessies in vandag se nuus: olie in Nigerië, wapensmokkelary in Somalië, witboordjiemisdaad in Kaapstad, maar die situasies word só sappig en só spannend beskryf dit klink of jy self al aangehou is in ‘n bar riethok! Waar en hoe het jy oral navorsing gedoen?

RvR: Omdat ek nooit self in die geweldgeteisterde olievelde van Nigerië was nie, waar een van die storielyne afspeel, moes ek uiteraard baie navorsing doen. Uiteindelik het ek net 5% van die navorsing in die boek ­gebruik, maar die breër agtergrond het my gehelp om geloofwaardig oor die omstandighede te skryf. In die gyselaarsdrama het ek myself net in die skoene van die gyselaar geplaas en hom laat reageer soos ek sou gedoen het. Navorsing help my om ander moontlikhede raak te sien en verskaf soms onverwags ’n saadjie vir ’n nuwe wending in my verhaal.

ER: Jou tweede boek, Kopskoot, verskyn in Mei, ook met Kassie ­Kasselman. Beplan, of toevallig?

RvR: Ek het nie regtig aan ’n reeks beplan nie, maar het dit só geniet om Kassie te skep dat ek hom nou nie weer wil los nie.

Leave a Reply


Sosiale Netwerke


css.php Top